Najviac bilbordov v prezidentskej kampani priznal Andrej Kiska

07.03.2014 Bratislava

Bratislava 7. marca (TASR) - Z prezidentských kandidátov zatiaľ jednoznačne najviac billboardov priznáva Andrej Kiska, do tejto formy propagácie však v posledných dvoch mesiacoch pred voľbami výrazne zainvestovali aj ďalší kandidáti. Jediný oficiálny billboard priznáva Helena Mezenská, tej však ďalšie dva až tri postavili na svoje náklady občianski aktivisti, ktorí sa rozhodli ostať v anonymite. V odpovediach na otázky TASR to uviedli jednotliví prezidentskí kandidáti.

"Celkové náklady na propagáciu mojich aktivít od ohlásenia zámeru kandidovať do konca februára 2014 dosiahli 350.000 eur," uvádza Andrej Kiska. "Táto čiastka zahŕňa 2 x 1 mesiac billboardy (jún 2013, február 2014, približne 1500 billboardov), cestovanie po Slovensku, internet, propagačné materiály, volebné noviny a náklady na produkciu," dodal s tým, že náklady na oficiálnu volebnú kampaň riadne vyúčtuje a zverejní. Kampaň si financuje sám a neprijíma dary od sponzorov ani politických strán.

Transparentný účet založený nemá. "Je to momentálne, žiaľ, formalita, keďže tí, ktorí si ho založili, v ňom uvádzajú iba položky, ktoré vedia transparentne zdokladovať, pričom na prvý pohľad tvoria iba časť skutočných nákladov na ich kampaň," upozorňuje Kiska.

Procházka ich má stovky

Radoslav Procházka v odpovedi na otázku ohľadom počtu billboardov uviedol, že ich boli rádovo stovky a "momentálne ich je okolo 500".

"Zatiaľ sme na kampaň minuli asi 104.000 eur plus peniaze od prispievateľov z transparentného účtu, čo je asi 63.000 eur," špecifikuje. Kampaň financuje z úspor, úveru a príspevkov od priaznivcov a podporovateľov z transparentného účtu, ktorý si ako prvý z prezidentských kandidátov založil v októbri 2013. "Tam je možné presne zistiť, kto akou sumou prispel," dodáva.

Čo sa týka ďalších aktivít v kampani, Procházka uvádza, že sa stretával s občanmi na vianočných trhoch, verejných čítaniach z jeho knihy, koncertoch v kluboch a na námestiach. "Všetky tieto aktivity stáli primerané čiastky peňazí, viacerí spolupracovníci kandidáta podporili za symbolické honoráre alebo zadarmo," konštatuje Procházkov tím.

Kňažko aj s knihou

Milan Kňažko uvádza, že v čase od 1. septembra 2013 do 6. marca 2014 investoval do informačných aktivít približne 80.000 eur z vlastných zdrojov a sponzorských príspevkov na transparentnom účte. Vo februári mal vyvesených 464 billboardov, do marca mu presiahlo 319 billboardov z februára a pridal k nim stovku nových. Ceny billboardov uvádza: 464 billboardov v cene 24 eur/kus, 100 billboardov v priemernej cene 79 eur bez DPH/kus. "Na vytlačenie knihy Milana Kňažka - 17.500 eur," odpovedal na otázku, na akú z ďalších informačných aktivít vynaložil najviac prostriedkov.

"Všetky naše príjmy a výdavky sú uvedené na transparentnom účte. Okrem toho nám KDH prispelo sumou 70.000 na billboardy a inzerciu, tie nie sú uvedené na transparentnom účte, lebo to zákon o politických stranách nedovoľuje," vysvetľuje Pavol Hrušovský. Na otázku, koľko billboardov mal po Slovensku rozmiestnených od 1. septembra 2013 do 6. marca 2014, odpovedá: 17 backlightov na tri mesiace a 500 billboardov na jeden mesiac v sume okolo 97.000 eur. "Najviac prostriedkov, okrem billboardov, sme vynaložili na schránkovanie," dodáva.

Čarnogurský sa prizná až po voľbách

"Transparentný účet Ján Čarnogurský nemá. Vyúčtovanie kampane predloží Ján Čarnogurský v zmysle zákona do 30 dní po voľbách. Po celom území Slovenska má Ján Čarnogurský okolo 200 billboardov. Celkové náklady na kampaň sa budú pohybovať okolo 100.000 eur," uviedol Vladimír Palko ml. z volebného tímu Jána Čarnogurského.

Gyula Bárdos na propagáciu svojej osoby v čase od 1. septembra 2013 do 6. marca 2014 minul podľa vlastných slov "asi 26.000 eur". "Všetko je uvedené na www.bardosgyula.sk, je tam zverejnený transparentný účet s príjmami a výdavkami. Okrem toho SMK financuje v mojej kampani billboardy a iné propagačné materiály (má na to 30.000 eur)," uvádza na margo zdrojov financií na svoju kampaň. Do 6. marca vyvesil 110 billboardov, stálo to okolo 18.000 eur. Dodáva, že na inzerciu a letáky zatiaľ vynaložil okolo 8000 eur.

Mezenskej stavajú bilbordy anonymní aktivisti

Výrazne lacnejšiu kampaň si zatiaľ robí Helena Mezenská. "Bol to jeden pojazdný putovný billboard, 30.000 farebných letáčikov, čiernobiele letáky, niekoľko desiatok vizitiek. Zatiaľ tie náklady môžu predstavovať sumu 4000-5000 eur," uvádza. "Ja som objednávala a uhrádzala iba jeden billboard, s prenájmom prívesu stál 500 eur. Priebežne ma občania informovali o dvoch, troch billboardoch, ktoré vytvorili sami občania. Neviem kto, urobili to anonymne, bez záujmu a potreby sa zviditeľňovať," spresňuje s tým, že necíti potrebu pátrať po menách týchto občanov.

"Naša kampaň má silný občiansky a aktivizačný rozmer, v rámci dobrovoľného zapojenia mnohých občanov, odhadom 300-400 aktivistov po celom Slovensku, boli a sú svojpomocne na ich náklad tlačené a distribuované ďalšie tlačoviny, letáčiky," vysvetľuje Mezenská. "Väčšinou sú to čierno-biele formáty. Určite sa neprekročí zákonom stanovený limit. Väčšinou pre distribúciu informácií využívame internet ako nenákladný a dostupný efektívny prostriedok šírenia informácií," dodáva. "Rôzni ľudia prispeli a podporili našu občiansku kampaň, rôznymi sumami peňazí na transparentnom účte v Slovenskej sporiteľni," povedala s tým, že aktuálne má na ňom približne dve tisícky eur. Zatiaľ najdrahšou aktivitou v jej kampani bol podľa nej nákup 30.000 farebných letáčikov za 300 eur.

Náklady na Ficovu kampaň prizná Smer vo výročnej správe

"Kampaň prezidentského kandidáta Roberta Fica je financovaná výlučne z prostriedkov strany Smer-SD, bez darov a sponzorských príspevkov," uvádza hovorkyňa Smeru-SD Monika Počátková. "Celková suma vynaložená na reklamné a PR aktivity, ako aj financovanie jednotlivých položiek, bude známa až po skončení kampane a bude v zmysle zákona aj zverejnená. Informácia o počte billboardov, prípadne o ich umiestnení je strategickou informáciou, takže detaily nebudeme špecifikovať. Transparentný účet kandidát na prezidenta založený nemá, všetky informácie o financovaní budú v rámci transparentnosti zverejnené vo výročnej správe," dodáva. 
 

Vyberte región

mark